Muzułmańsko-niemuzułmańskie przygody na jedną noc: perspektywa seksuolożki

Muzułmańsko-niemuzułmańskie przygody na jedną noc: perspektywa seksuolożki

W arabskim łóżku jest inaczej, niż może się wydawać ludziom w Europie? Anna Ameera Ibrahim: Wokół świata arabskiego czy muzułmańskiego krąży wiele stereotypów . A w tym arabskim łóżku jest często więcej swobody i otwartości niż tam, gdzie dominującą religią jest chrześcijaństwo. Bo Arabowie są zainteresowani seksem. Chcą o nim rozmawiać, eksperymentują — nawet mimo tego, że granicę zazwyczaj wyznacza małżeństwo.

W rozmowach z kobietami ze świata arabskiego spotykam się z dużą ciekawością, otwartością i śmiałością mówienia o intymnych relacjach. Mam wrażenie, że to udzieliło się także mi. I między innymi dlatego wykonuję taki zawód. Na egzaminie na studiach w Polsce usłyszała pani pytanie: „Arabka chce zostać seksuolożką?”. To było dla mnie zaskakujące. Zwłaszcza że właśnie uczestniczenie w kulturze krajów arabskich pokazało mi, jak istotną kwestią jest seksualność . Opowiedziałam wówczas egzaminatorowi o tym, że Arabowie postrzegają seks jako integralną część życia, uznając, że stanowi on ważny obszar związku.

Wizyta u lekarza przed ślubem, prezenty dopiero po weselu. O życiu i ślubie w Egipcie opowiada Aleksandra Helail Kiedy jeździłam do rodziny, która mieszka w Zjednoczonych Emiratach Arabskich , moje ciotki zawsze były otwarte na rozmowy o seksualności czy intymności. Choć w niektórych miejscach w krajach arabskich sytuacja kobiet jest trudna. Wciąż panuje tam patriarchat, więc niestety bywa tak, że ich głos jest umniejszany, traktowany nie do końca poważnie. Niemniej jednak Arabki są bardzo silne.

One o tematach seksualności i cielesności otwarcie dyskutują. Dają sobie porady, dzielą się inspiracjami. Muszę jednak przyznać, że wiele rozmów skupia się na tym, jak zaspokoić mężczyznę. Mnie w tych dyskusjach trochę brakowało kontekstu kobiety, przeżywania własnej przyjemności. Ale też na przestrzeni lat zaczęło się to zmieniać. Dziś jest już inaczej.

Warto podkreślić, że w ich rozmowach nie ma oceny. Arabskie kobiety podchodzą do siebie ze zrozumieniem. Kiedy rozmawiam z Polkami czy Polakami na temat seksu, pojawia się zawstydzenie, dyskomfort. W krajach arabskich seksualność to naturalna część życia, o której chce się mówić. Nawet jeśli w Polsce czy ogólnie na Zachodzie panuje przekonanie, że dla Arabów seks jest tabu.

W końcu zakazany owoc najlepiej smakuje. Ta arabska otwartość może być związana z tym, że skoro seks jest zabroniony przed ślubem , to można o nim chociaż pogadać, co jest próbą poradzenia sobie z emocjami i napięciem seksualnym. Dziś młodzi ludzie, którzy dorastają w tamtym regionie, mają większy kontakt z informacjami ze świata zachodniego. Więc to nie jest tak, że pary, które spotykają się przed ślubem, zupełnie unikają tego tematu.

Dochodzi do zbliżeń, ale granicą bardzo często jest seks penetracyjny, z którym czeka się do zawarcia małżeństwa. Jeśli przygody na jedną noc się zdarzają, to raczej między muzułmaninem a niemuzułmanką. Do seksu przedmałżeńskiego dochodzi, gdy para spotyka się od dłuższego czasu i ma wobec siebie poważne zamiary. Muzułmanki raczej sobie na różne przygody nie pozwalają, choć oczywiście między krajami arabskimi są i pod tym względem różnice.

  1. „Mówi się nawet o tym, w jakich pozycjach seks powinien być uprawiany” Chodzi o kult dziewictwa. Z jednej strony trochę się to zmienia, ale z drugiej dziewictwo to wciąż znaczący temat, który budzi wiele emocji. Jeśli błony dziewiczej nie ma, kobietom przychodzą do głowy pomysły, takie jak hymenoplastyka , czyli rekonstrukcja. Mówią o tym dość lekko: że nie chcą opowiadać o swoich doświadczeniach seksualnych, że chcą tego zabiegu, że robią to dla świętego spokoju.
  2. Są kraje, takie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, w których to dziewictwo nie jest już aż tak istotne jak kiedyś. Ale w niektórych miejscach, gdzie bardziej rygorystycznie podchodzi się do religii, presja jest ogromna.

A celibat ? Czy w islamie znajdziemy jego odpowiednik? Sekrety celibatu w Kościele katolickim w Polsce Nie. Prorok Mahomet mówił, że nie ma stanu zakonnego. Ogólnie instytucje religijne mniej ingerują w to, co dzieje się w sypialni.

Wiadomo, że najbardziej gorliwi wyznawcy islamu mocno przestrzegają tego, co jest napisane w Koranie, konsultują wątpliwości natury seksualnej z duchownymi.

Mam poczucie, że Kościół katolicki wchodzi jednak w seksualność o wiele bardziej. Mówi się nawet o tym, w jakich pozycjach seks powinien być uprawiany. Być może chrześcijanie mają luźniejsze podejście do współżycia przed ślubem, nie ma aż takiego kultu dziewictwa.

Ale jest w tym wszystkim dużo lęku i poczucia grzeszności. Nawet po ślubie. W islamie takiego przekazu nie ma. Wręcz podkreśla się wagę seksu w budowaniu małżeństwa, więzi i bliskości. W świecie chrześcijańskim ludzie mają z tyłu głowy wiele obaw związanych z seksualnością. Przychodzą z nimi do gabinetu seksuologa.

Pracuję w Warszawie i wątek tego, jak religia czy nauki Kościoła oddziałują na seksualność, bardzo często wypływa w rozmowach z moimi pacjentkami i pacjentami. Nawet jeśli osoby są niepraktykujące lub deklarują się jako niewierzące, to przez większość życia słyszały taki, a nie inny przekaz.

  1. Jakie problemy się u nich najczęściej pojawiają? Ból podczas stosunku, niemożność osiągnięcia orgazmu, trudność z erekcją lub przedwczesny wytrysk.
  2. Jeśli podłoże somatyczne zostało wykluczone, źródła problemów mogą być związane z różnymi przekonaniami na temat seksualności. Dolegliwości bólowe mogą wynikać z dużego napięcia i stresu.

Wiele kobiet zgłaszających taką przypadłość, wychowało się w rodzinie, w której o seksie się nie mówiło albo mówiło bardzo źle. Z kolei w świecie arabskim po ślubie w łóżku lądują często dwie obce sobie osoby. Przed ślubem często pojawia się jakiś rodzaj cielesności. W dzisiejszych czasach rzadko jest tak, że w związek małżeński wchodzą dwie zupełnie obce osoby, które widzą się pierwszy raz i zupełnie się nie znają. Ale to, że seks odbywa się dopiero po ślubie, wiąże się ze stresem.

Wcześniej rodziny rozmawiają z młodymi, dają im wskazówki. Ale wiadomo, że to nie to samot

A stres czy lęk w alkowie wiąże się z problemami, na przykład współżycie jest bolesne . Ale Arabki głośno o tym mówią, rozmawiają ze sobą, wspólnie zastanawiają się, co zrobić, żeby nie bolało. W Polsce, gdy pytam kobiety w gabinecie, czy kiedykolwiek rozmawiały z kimś na ten temat, często słyszę, że jestem jedyną osobą, która o tym wie.

W arabskim łóżku problemy się zdarzają. Jak wszędzie. Ale to od pary, od otwartości tych ludzi na rozmowę będzie zależało, jak przez te trudności przejdą. Edukacja, wychowanie i komunikaty, które słyszymy od społeczeństwa, mają na to największy wpływ, a te zależne są od wielu czynników — kultury, religii, norm panujących w rodzinie oraz indywidualnych doświadczeń.

Ciocia przyszła

Jak już te problemy się pojawią, to czy w krajach arabskich znajdziemy kogoś takiego jak seksuolog? Znaleźć, znajdziemy (śmiech). Pytanie tylko, na ile chętnie Arabowie z jego pomocy skorzystają. W kulturze arabskiej ludzie dużo rozmawiają — czy to w rodzinach, czy w parach. Szukanie pomocy u specjalisty wciąż jest jednak obarczone jakimś tabu. „Mam rozmawiać na ten temat z kimś obcym?”. Podejście stopniowo się zmienia, ludzie szukają pomocy. Gdy jeżdżę na Bliski Wschód, mój zawód wzbudza duże zainteresowanie, ale nie przerażenie. Niemniej jednak to dziedzina, która rozwija się powoli.

Koniec sypialnianych relacji. W łóżku nie dzieje się nic. „Niepokojące” [WYWIAD] A bliscy jak zareagowali? Moja rodzina nigdy nie miała problemu z tym, jaki zawód wykonuję. Pamiętam, że na samym początku babcia pytała mnie, co ja w tej Polsce robię. Byłam wtedy na studiach podyplomowych z seksuologii, pracowałam z przestępcami seksualnymi. Nie mogłam znaleźć odpowiednich słów po arabsku, żeby to wytłumaczyć. Poprosiłam kuzynkę, która studiowała medycynę, żeby to babci wyjaśniała. Jej początkowe zmieszanie było dość zabawne.

  1. „Wiesz co, babciu, ona to w sumie dalej zajmuje się psychologią. Tylko tak wiesz, rozszerzyła to o różne obszary zdrowia”.

Ostatecznie babcia dowiedziała się konkretów i przyjęła to z dużą otwartością, z resztą tak jak cała rodzina. W chrześcijaństwie seksualność jest ściśle powiązana z prokreacją . Dużo mówi się o wstydzie, grzechu, lęku przed cielesnością. Z perspektywy islamu prokreacja też jest ważna. Ale bardzo dużo mówi się o przyjemności. A za tym idzie chęć eksperymentowania.

Pamiętam rozmowy w gronie Arabek, które mówiły o tym, że zastanawiają się, jak się ubrać, aby zadbać o atmosferę w