Testowałem Lexusa RZ z wolantem — żałuję, że musicie czekać na niego aż pół roku
„`html
Nowy Lexus RZ – w pełni elektryczny SUV po modernizacji
Nowa odsłona Lexusa RZ to kolejny etap rozwoju technologii elektrycznych napędów marki. Model ten, będący w pełni elektrycznym SUV-em, oficjalnie zadebiutuje w Europie pod koniec 2025 roku. W salonach w Polsce pojawi się już na początku nadchodzącego roku. Zakrojona na szeroką skalę modernizacja objęła między innymi wzmocnienie sztywności nadwozia, wprowadzenie nowej konfiguracji zawieszenia oraz udoskonalony napęd na cztery koła DIRECT4.
Zmiany stylistyczne i nadwoziowe
Z zewnątrz nadwozie Lexusa RZ zachowało większość swoich charakterystycznych linii. W nowej wersji 550e F Sport zauważalne są drobne modyfikacje w przednim i tylnym pasie pojazdu. Dodatkowo, model ten otrzymał dodatkowy spoiler na krawędzi klapy bagażnika oraz dwukolorowe wykończenie karoserii.
Zaawansowane rozwiązania technologiczne we wnętrzu
Najwięcej zmian zauważymy we wnętrzu samochodu. Lexus RZ jako pierwszy samochód produkcyjny wykorzystuje układ kierowniczy typu steer-by-wire, gdzie kierownica (w tym przypadku wolant) nie ma fizycznego połączenia z kołami. Dawniej podobne rozwiązania pojawiały się w innych pojazdach, ale zawsze istniało awaryjne, mechaniczne połączenie. Tutaj zastosowano zapasowy system elektroniczny – dwa takie układy ważą w sumie o 11 kg więcej niż klasyczna kolumna kierownicza.
Wariant wolantu pojawia się standardowo w wersji 550e F Sport oraz 500e, natomiast w wyposażeniu Omotenashi dostępny jest jako opcja. Pełny zakres skrętu kół uzyskuje się już po przekręceniu wolantu o 200 stopni, co eliminuje konieczność przeplatania rąk na zakrętach. Przyzwyczajenie się do nowego układu wymaga nieco czasu, lecz po krótkiej jeździe obsługa staje się intuicyjna.
Zmodernizowano także system multimedialny (infotainment), pozostawiając jednak sporo wygodnych fizycznych przycisków. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości i miłe w dotyku, a fotele zapewniają wysoki komfort – są wentylowane, podgrzewane i mają elektryczną regulację.
Warianty napędowe i osiągi Lexusa RZ
Nowy Lexus RZ dostępny będzie z trzema wariantami elektrycznego napędu, które zoptymalizowano pod względem osiągów oraz funkcjonalności, zapewniając lepsze właściwości użytkowe na co dzień.
- Lexus RZ otrzymał akumulator litowo-jonowy o pojemności 77 kWh.
- Zasięg według WLTP różni się w zależności od wybranej wersji i rozmiaru kół.
Skrócenie czasu ładowania umożliwia nowa pokładowa ładowarka o mocy 22 kW. Dodatkowo, system podgrzewania baterii przed ładowaniem pozwala skrócić czas uzupełniania energii w niskich temperaturach. Na przykład, przy temperaturze -10°C, ładowanie od 10% do 80% może potrwać 30 minut z wykorzystaniem podgrzewania i 55 minut bez tej funkcji.
Wyjątkowe „gadżety” i systemy Lexusa RZ
Wśród ciekawych dodatków wyróżnia się system Interactive Manual Drive. To cyfrowa przekładnia, która pozwala pojazdowi imitować zachowanie silnika spalinowego zarówno przy zmianach obrotów, jak i podczas ręcznych zmian przełożeń. Podobną funkcję można spotkać w innych pojazdach elektrycznych, lecz w Lexusie uzyskano inne, bardziej indywidualne brzmienie dźwiękowe. Szczególnie atrakcyjny jest ten system podczas sportowej jazdy, np. na torze wyścigowym.
- System Interactive Manual Drive – cyfrowa skrzynia biegów imitująca klasyczne przełożenia i dźwięk silnika,
- Innowacyjny wolant steer-by-wire,
- Zaawansowany system multimedialny i komfortowe rozwiązania wnętrza.
Debiut rynkowy i informacje o cenie
Lexus RZ trafi do sprzedaży w Polsce na początku następnego roku. Na ten moment nie są jeszcze znane szczegóły dotyczące ceny nowego modelu. Wiadomo jednak, że jego premiera wzbudza duże zainteresowanie i zapowiada kolejny rozdział w historii elektrycznych SUV-ów marki Lexus.
„`