Zagraniczna sieć handlowa planuje podbój polskiej giełdy, wzorując się na sukcesie Żabki.

Zagraniczna sieć handlowa planuje podbój polskiej giełdy, wzorując się na sukcesie Żabki.

Studenac to sieć sklepów spożywczych, założona w 1991 roku w mieście Omiš w Dalmacji. Obecnie jest największym graczem na macierzystym rynku, jeśli chodzi o liczbę placówek. Są to niewielkie sklepy pozwalające na szybkie zrobienie codziennych zakupów.

Sieć promuje się sloganem „i sitno i bitno”, co można przetłumaczyć jako „zarówno małe, jak i ważne”. Od 2018 roku Studenac należy do funduszu zarządzanego przez Enterprise Investors – to jedna z wiodących firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej.

Prezes Michał Seńczuk cytowany w komunikacie spółki poinformował, że od przejęcia przez Enterprise Investors . (w tym 1372 sklepy w Chorwacji). W tym roku spółka (na koniec września sieć posiadała tam 32 sklepy).

O tym, że , zachęcony niedawnym debiutem polskiej , mówiło się od pewnego czasu. Teraz plany chorwackiej sieci skonkretyzowały się. przez niektórych z obecnych akcjonariuszy, w tym przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII) – fundusz zarządzany przez Enterprise Investors, który posiada obecnie około 90,08 proc. akcji spółki – a także przez Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz Vladimira Bosiljevaca, którzy posiadają łącznie około 9,16 proc. akcji. Około 0,76 proc. akcji jest w posiadaniu kilku innych akcjonariuszy, w tym członków zarządu. Nie będą oni jednak sprzedawać akcji w ofercie.

Jak podano, , w tym na przejęcia oraz organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej mierzonej wskaźnikiem skorygowany dług netto/EBITDA. będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, do kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a także do wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach. Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane .

Planuje ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie wszystkich akcji spółki do obrotu na rynku regulowanym oraz dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Zagrzebiu (Zagrebačka burza). – poinformowała spółka w komunikacie.

Zarząd oczekuje, że liczba nowo otwieranych placówek będzie rosła z każdym rokiem. Plany zakładają rozbudowanie sieci do 3 400 sklepów do końca 2028 roku. W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku osiągnął skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7 proc. rdr, przy wzroście sprzedaży LfL (w sklepach istniejących co najmniej rok) o 13,1 proc. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (wzrost o 22,3 proc. rdr).