Oto trzy propozycje unikalnych tytułów na bazie Twojego tekstu: 1. **Sprawdziłem niemal wszystkie Audi plug-in hybrid – w tej klasie A3 deklasuje nawet A8** 2. **Porównanie hybryd typu plug-in od Audi: A3 zaskakuje, bijąc na głowę A8** 3. **Test plug-inów Audi – A3 wyprzedza A8 na polu hybrydowych innowacji**
„`html
Hybrydy typu PHEV stanowią znakomite rozwiązanie dla kierowców, którzy nie są jeszcze gotowi na całkowitą rezygnację z silnika spalinowego, ale chcą uczestniczyć w transformacji motoryzacyjnej i wykorzystać ekologiczne źródła energii, takie jak domowa fotowoltaika. To opcja szczególnie atrakcyjna dla osób pokonujących dłuższe dystanse, które wciąż potrzebują uniwersalności klasycznego napędu, a w codziennej jeździe po mieście chciałyby korzystać z czystej energii elektrycznej.
Trzeba podkreślić, że hybrydy plug-in łączą wygodę użytkowania z zaawansowanymi technologiami ekologicznymi, przynosząc wyraźne korzyści zarówno w kwestii komfortu jazdy, jak i ograniczania emisji szkodliwych substancji. Niestety, rzeczywistość pokazuje, że znaczna część użytkowników nie ładuje swoich samochodów PHEV i korzysta z nich, jak ze zwykłych aut spalinowych. A przecież potencjał tego rozwiązania jest znacznie większy.
Tradycje Audi w dziedzinie hybryd typu plug-in
Audi od wielu lat rozwija konstrukcje hybrydowe, a początki tych innowacji sięgają końca lat 80. Pierwszym projektem tego typu był prototyp Audi 100 Duo z 1989 roku, wyposażony w silnik benzynowy 2.3 R5 oraz jednostkę elektryczną o mocy 12 KM, która umożliwiała jazdę do 50 km/h jedynie na prądzie. Samochód mógł przejechać do 38 kilometrów na napędzie elektrycznym i posiadał system rekuperacji energii. Powstało tylko 10 egzemplarzy tego modelu.
W 1997 roku zaprezentowano drugą generację tego typu pojazdów: Audi A4 Avant Duo, z silnikiem 1.9 TDI (90 KM) oraz motorem elektrycznym o mocy 29 KM. Tutaj prędkość maksymalna na napędzie elektrycznym wzrosła do 80 km/h, a zasięg elektryczny do 50 km. A4 Avant Duo wyprodukowano w liczbie zaledwie 60 sztuk.
Nowoczesna gama hybryd plug-in Audi
Obecnie Audi oferuje szeroki wachlarz modeli hybrydowych typu plug-in. Oto przegląd aktualnych propozycji i ich możliwości.
Wybrane modele PHEV Audi – charakterystyka i osiągi
Audi A3 TFSI e – miejski kompakt z dużym zasięgiem
Najświeższa odsłona kompaktowego Audi A3 Sportback TFSI e to duży krok naprzód w segmencie samochodów premium z napędem hybrydowym. Dzięki akumulatorowi o pojemności 19,7 kWh (netto) i inteligentnemu systemowi zarządzania energią, możliwy jest zasięg nawet do 128 km (cykl WLTP) wyłącznie na prądzie. Współpracują tu: nowoczesny silnik 1.5 TFSI evo2 i motor elektryczny o mocy 115 KM. Wersja dostępna na polskim rynku to 45 TFSI e, oferująca moc systemową 200 kW (272 KM) i przyspieszenie 0–100 km/h w 6,3 sekundy. Na napędzie elektrycznym auto może rozpędzić się do 140 km/h.
Audi A5 i A6 e-hybrid quattro – wyższa moc i większy zasięg
Modele A5 e-hybrid quattro oraz A6 e-hybrid quattro znakomicie łączą sportowy charakter z codzienną funkcjonalnością. Wyposażono je w nowy akumulator o pojemności 25,9 kWh (netto 20,7 kWh), co pozwala na przejechanie do 115 km (A5) i 111 km (A6) w miejskim cyklu testowym WLTP. Warianty napędowe bazują na silniku 2.0 TFSI (252 KM) i motorze elektrycznym o mocy 143 KM. Oferowane są dwa poziomy mocy systemowej: 220 kW (299 KM) i 270 kW (367 KM).
- Przyspieszenie 0–100 km/h: od 5,9 s (A5, 220 kW) do 5,1 s (A5, 270 kW).
- Maksymalna prędkość w trybie EV: 140 km/h.
Czas ładowania prądem o mocy do 11 kW od 0 do 100% pojemności wynosi niespełna 2,5 godziny. Wartością dodaną w A6 e-hybrid quattro jest tylna oś skrętna, poprawiająca zwrotność i stabilność oraz znakomita izolacja akustyczna.
Audi A7 Sportback TFSI e i A8 TFSI e quattro – luksus i dynamika
A7 Sportback TFSI e wyróżnia się sylwetką czterodrzwiowego coupé oraz praktycznymi zaletami napędu hybrydowego. Akumulator o pojemności 14,4 kWh netto zapewnia zasięg elektryczny od 61 do 67 km (WLTP). Model dostępny jest w wersjach o łącznej mocy 220 kW (299 KM) lub 270 kW (367 KM), z przyspieszeniem 0–100 km/h w 5,7 sekundy (55 TFSI e).
Reprezentacyjny Audi A8 TFSI e quattro wprowadza poziom luksusu i nowoczesnej technologii na wyżyny. Jego układ napędowy łączy trzylitrowy silnik V6 TFSI z mocnym motorem elektrycznym, co daje łącznie 700 Nm momentu obrotowego i katapultuje auto od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy. Akumulator o pojemności 14,4 kWh netto (17,9 kWh brutto) umieszczono tak, by nie ograniczał przestrzeni pasażerskiej.
W obu modelach napęd elektryczny pozwala na jazdę z prędkością do 135–140 km/h.
Q7 i Q8 TFSI e quattro – elektryczne możliwości dużych SUV-ów
Audi Q7 oraz Q8 w wersjach hybrydowych plug-in zostały zmodernizowane, by zapewnić jeszcze większe możliwości jazdy bezemisyjnej. Akumulator o pojemności 25,9 kWh (netto 22 kWh) pozwala na pokonanie do 90 km (cykl miejski WLTP) wyłącznie na prądzie.
- Dostępne warianty mocy: 290 kW (394 KM) oraz 360 kW (490 KM).
- 55 TFSI e quattro – przyspieszenie 0–100 km/h w 5,7 s.
- 60 TFSI e quattro – sprint do setki zajmuje 5,0 s.
Po raz pierwszy wdrożono tu czterokołowy system skrętu i elektromechaniczną stabilizację przechyłów (eAWS), co przekłada się na wysoki poziom komfortu i dynamiki.
W krótkim czasie Audi znacząco rozwinęło technologię PHEV, proponując klientom zróżnicowaną ofertę modeli, które oferują nie tylko osiągi i luksus, ale także stopniowo zwiększający się zasięg jazdy tylko na prądzie.
„`