Ładowarki do aut elektrycznych przy blokach – koniec sporów mieszkańców ze spółdzielniami
„`html
Nowelizacja ustawy o elektromobilności – ułatwienia dla mieszkańców bloków
Ministerstwo Klimatu i Środowiska opracowało projekt nowelizacji ustawy dotyczącej elektromobilności. Głównym założeniem proponowanych zmian jest uproszczenie procesu instalowania stacji ładowania samochodów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych, takich jak bloki mieszkalne.
Obecne trudności z montażem ładowarek w blokach
Aktualnie, zainstalowanie ładowarki w budynku wielorodzinnym stanowi dla wielu mieszkańców spore wyzwanie. Osoby starające się o taką instalację często napotykają na sprzeciw ze strony wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni. Brak jednoznacznych przepisów wymuszających realizację tej procedury powoduje, że zarządy budynków niejednokrotnie blokują możliwość montażu ładowarek.
- Częstą praktyką jest nierealizowanie obowiązku zlecenia ekspertyzy technicznej.
- Niekiedy zarządca odmawia wydania zgody na montaż, nawet jeśli ekspertyza tego nie uzasadnia.
- Takie działania prowadzą do znacznych opóźnień lub nawet uniemożliwiają instalację punktu ładowania.
W efekcie wielu potencjalnych nabywców aut elektrycznych rezygnuje z zakupu, obawiając się późniejszych trudności z doładowywaniem pojazdu. To z kolei spowalnia rozwój rynku elektromobilności.
Nowe możliwości dla mieszkańców bloków
Najważniejsze zmiany w procedurze instalowania ładowarek
Projekt zakłada, że w przypadku, gdy zarządca budynku pozostanie bezczynny przez 14 dni, mieszkaniec będzie miał prawo samodzielnie złożyć wniosek o zlecenie ekspertyzy. Jeśli ekspertyza potwierdzi techniczną możliwość montażu ładowarki, zarządca nie będzie mógł odmówić rozpoczęcia inwestycji.
- Mieszkaniec może wystąpić o ekspertyzę po 14 dniach bezczynności zarządcy.
- Po uzyskaniu pozytywnej opinii technicznej, zarządca nie będzie miał prawa zablokować działania.
- Przewiduje się rozpoczęcie montażu urządzenia na podstawie powyższego procesu.
Rekomendacje dotyczące efektywniejszych procedur
Polska Izba Rozwoju Elektromobilności postuluje dodatkowe doprecyzowanie przepisów, w szczególności wskazanie dokładnego terminu, w którym zarządca musi poinformować o zleceniu ekspertyzy – proponowany czas wynosi maksymalnie 3 dni robocze. Działacze Izby zauważają również potrzebę wprowadzenia jasnych obowiązków umożliwiających dostęp do nieruchomości oraz współpracę z ekspertami, co uniemożliwi zarządcom blokowanie działań technicznych poprzez utrudnianie pracy specjalistom.
Zmiany te są istotne dla dalszego rozwoju elektromobilności w kraju. Badania pokazują, że niemal połowa sesji ładowania pojazdów elektrycznych odbywa się w domu – w garażu lub na parkingu, jeśli użytkownik dysponuje własnym miejscem. Takie rozwiązanie jest nie tylko najtańsze, ale i najbardziej komfortowe, a możliwość domowego ładowania okazuje się kluczowym czynnikiem w podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu elektrycznego.
„`