Ładowarki do aut elektrycznych przy blokach – koniec sporów mieszkańców ze spółdzielniami

Ładowarki do aut elektrycznych przy blokach – koniec sporów mieszkańców ze spółdzielniami

„`html

Nowelizacja ustawy o elektromobilności – ułatwienia dla mieszkańców bloków

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opracowało projekt nowelizacji ustawy dotyczącej elektromobilności. Głównym założeniem proponowanych zmian jest uproszczenie procesu instalowania stacji ładowania samochodów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych, takich jak bloki mieszkalne.

Obecne trudności z montażem ładowarek w blokach

Aktualnie, zainstalowanie ładowarki w budynku wielorodzinnym stanowi dla wielu mieszkańców spore wyzwanie. Osoby starające się o taką instalację często napotykają na sprzeciw ze strony wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni. Brak jednoznacznych przepisów wymuszających realizację tej procedury powoduje, że zarządy budynków niejednokrotnie blokują możliwość montażu ładowarek.

  • Częstą praktyką jest nierealizowanie obowiązku zlecenia ekspertyzy technicznej.
  • Niekiedy zarządca odmawia wydania zgody na montaż, nawet jeśli ekspertyza tego nie uzasadnia.
  • Takie działania prowadzą do znacznych opóźnień lub nawet uniemożliwiają instalację punktu ładowania.

W efekcie wielu potencjalnych nabywców aut elektrycznych rezygnuje z zakupu, obawiając się późniejszych trudności z doładowywaniem pojazdu. To z kolei spowalnia rozwój rynku elektromobilności.

Nowe możliwości dla mieszkańców bloków

Najważniejsze zmiany w procedurze instalowania ładowarek

Projekt zakłada, że w przypadku, gdy zarządca budynku pozostanie bezczynny przez 14 dni, mieszkaniec będzie miał prawo samodzielnie złożyć wniosek o zlecenie ekspertyzy. Jeśli ekspertyza potwierdzi techniczną możliwość montażu ładowarki, zarządca nie będzie mógł odmówić rozpoczęcia inwestycji.

  1. Mieszkaniec może wystąpić o ekspertyzę po 14 dniach bezczynności zarządcy.
  2. Po uzyskaniu pozytywnej opinii technicznej, zarządca nie będzie miał prawa zablokować działania.
  3. Przewiduje się rozpoczęcie montażu urządzenia na podstawie powyższego procesu.

Rekomendacje dotyczące efektywniejszych procedur

Polska Izba Rozwoju Elektromobilności postuluje dodatkowe doprecyzowanie przepisów, w szczególności wskazanie dokładnego terminu, w którym zarządca musi poinformować o zleceniu ekspertyzy – proponowany czas wynosi maksymalnie 3 dni robocze. Działacze Izby zauważają również potrzebę wprowadzenia jasnych obowiązków umożliwiających dostęp do nieruchomości oraz współpracę z ekspertami, co uniemożliwi zarządcom blokowanie działań technicznych poprzez utrudnianie pracy specjalistom.

Zmiany te są istotne dla dalszego rozwoju elektromobilności w kraju. Badania pokazują, że niemal połowa sesji ładowania pojazdów elektrycznych odbywa się w domu – w garażu lub na parkingu, jeśli użytkownik dysponuje własnym miejscem. Takie rozwiązanie jest nie tylko najtańsze, ale i najbardziej komfortowe, a możliwość domowego ładowania okazuje się kluczowym czynnikiem w podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu elektrycznego.

„`