Planowany debiut giełdowy: Studenac ogłasza IPO w celu pozyskania 80 milionów euro
Oferta publiczna spółki będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach. Wartość nowej emisji może sięgnąć 80 mln euro. – Zamierzamy kontynuować nasz rozwój zarówno organicznie, poprzez otwarcia nowych sklepów, jak i przejmując innych graczy w Chorwacji i Słowenii. Naszym celem jest rozbudowanie naszej sieci do 3400 sklepów do końca 2028 roku. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie tego dynamicznego rozwoju i wzmocnienie profilu finansowego spółki – zapowiada Michał Seńczuk, prezes firmy Studenac.
Czytaj więcej
Z jednej strony mamy bardzo udaną ofertę Żabki. Z drugiej – słabe zachowanie notowań tej spółki po debiucie oraz zawieszenie giełdowych planów przez TTMS. Co zrobią kolejni potencjalni debiutanci, tacy jak Studenac czy Diagnostyka? Jakie plany ma Studenac
Oferta będzie obejmować emisję nowych akcji oraz sprzedaż istniejących przez niektórych z obecnych akcjonariuszy, w tym przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), fundusz zarządzany przez Enterprise Investors (ma obecnie około 90,08 proc.), a także przez Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz Vladimira Bosiljevaca, którzy posiadają łącznie około 9,16 proc. Pozostałe 0,76 proc. akcji jest w posiadaniu kilku innych akcjonariuszy, w tym członków zarządu, którzy nie będą sprzedawać akcji w ofercie.
Z emisji nowych akcji spółka zamierza pozyskać wpływy brutto w wysokości około 80 mln euro, które zostaną przeznaczone na finansowanie dalszego dynamicznego rozwoju działalności, w tym na przejęcia, organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej. Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do około 10 proc. akcji oferowanych w ramach IPO. Szczegóły znajdą się w prospekcie, który zostanie opublikowany po zatwierdzeniu przez luksemburską Komisję Nadzoru nad Sektorem Finansowym.
Jakie wyniki ma Studenac
Studenac został założony w 1991 r. W 2018 r. spółka została przejęta przez fundusz EI. Obecnie Studenac to największa pod względem liczby placówek sieć sklepów spożywczych w Chorwacji i najszybciej rosnąca pod względem przychodów w ostatnich pięciu latach. Spółka zwiększyła przychody ze sprzedaży z 309,5 mln euro w 2021 roku do 668,1 mln euro w 2023 roku, co stanowi skumulowany roczny wzrost (CAGR) na poziomie 46,9 proc. Skorygowana EBITDA wzrosła z 31,3 mln euro do 65,9 mln euro (CAGR na poziomie 45,1 proc.). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za rok 2023 wyniosły odpowiednio 702 mln euro i 70,7 mln euro. Celem zarządu jest wzrost przychodów w tempie około 30 proc. w 2024 roku w porównaniu z 2023 rokiem oraz skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30 proc. w perspektywie średnioterminowej.
W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku Studenac osiągnał skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7 proc., przy wzroście LFL o 13,1 proc. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (+22,3 proc. r/r). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za pierwsze osiem miesięcy 2024 roku wyniosły odpowiednio 608,8 mln euro i 72,1 mln euro.