Polskie fotele Recaro wprowadzają nowy standard komfortu dla pasażerów LOT

Polskie fotele Recaro wprowadzają nowy standard komfortu dla pasażerów LOT

„`html

Produkcja foteli lotniczych Recaro w Świebodzinie

Zakład firmy Recaro w Świebodzinie (województwo lubuskie) od ponad piętnastu lat specjalizuje się w produkcji foteli do samolotów i zatrudnia około 650 osób. Do tej pory w tej fabryce powstawało około 50 tysięcy foteli rocznie, jednak ze względu na nową współpracę z PLL LOT zakład zostanie rozbudowany, a jego możliwości produkcyjne zostaną podwojone. To właśnie w Świebodzinie będą powstawać nowoczesne siedzenia typu R2 i R3 (model CL3810), które już niebawem pojawią się w nowych i modernizowanych samolotach LOT-u — zarówno na pokładzie wąskokadłubowych Boeingów 737 MAX, najnowszych Airbusów A220, jak i szerokokadłubowych Boeingów 787 Dreamliner.

Jest to największa w historii współpraca pomiędzy polskim przewoźnikiem a krajowym producentem foteli do samolotów. Umowa zakłada montaż innowacyjnych siedzisk we wszystkich nowych maszynach LOT-u oraz wymianę foteli we wszystkich już używanych Boeingach 787-8 Dreamliner. Pierwsza maszyna tego typu zostanie kompleksowo zmodernizowana na przełomie 2025 i 2026 roku.

Projekt foteli dostosowany do potrzeb LOT-u

Nowe fotele Recaro zaprojektowano specjalnie dla PLL LOT z uwzględnieniem komfortu zarówno na trasach krótkodystansowych, jak i długich rejsach. Wyróżnia je ergonomiczna konstrukcja i nowoczesne rozwiązania wpływające na wygodę:

  • Regulowany w sześciu kierunkach zagłówek dopasowywany do wzrostu i potrzeb podróżnego
  • Mocowania na smartfony i tablety w oparciach, dzięki czemu urządzenia mobilne można wygodnie i bezpiecznie użytkować podczas lotu
  • Porty USB-C do ładowania sprzętu elektronicznego

Fotele przeznaczone dla Boeingów 737 MAX i Airbusów A220 będą obite naturalną skórą, natomiast modele dedykowane Dreamlinerom w rejsach długodystansowych pokryje wytrzymała tkanina zapewniająca komfort nawet podczas wielogodzinnych lotów.

Projektanci kładli duży nacisk na redukcję masy każdego elementu — lżejsze siedzenia przekładają się na obniżone zużycie paliwa oraz niższą emisję CO2. Wszystkie elementy poddawano szczegółowym testom wytrzymałościowym i muszą uzyskać certyfikaty bezpieczeństwa lotniczego przed dopuszczeniem do eksploatacji. Obejmuje to m.in. normy odporności na przeciążenia, palność materiałów oraz zgodność z przepisami lotniczymi, dzięki czemu pasażerowie mogą liczyć nie tylko na wygodę, ale i bezpieczeństwo.

Montaż nowych siedzeń w samolotach PLL LOT

Pierwsze egzemplarze nowych foteli zostały już wysłane do zakładów Boeinga w Seattle, gdzie trwają prace montażowe przy kolejnych Boeingach 737 MAX zamówionych przez LOT. Siedzenia będą instalowane od razu na linii produkcyjnej, aby pasażerowie nowych maszyn, odbieranych pod koniec 2025 roku, mogli korzystać z podwyższonego standardu podróży.

Jednocześnie firma Recaro przygotowuje dostawy siedzeń dla pierwszych Airbusów A220, które mają zasilić flotę LOT od 2027 roku. W obu modelach — zarówno Boeing 737 MAX, jak i Airbus A220 — kabiny klasy ekonomicznej zostaną wyposażone w ten sam model foteli Recaro, co ułatwi zarządzanie produktem i obsługę techniczną.

We flagowych samolotach dalekiego zasięgu — Boeingach 787 Dreamliner — nowoczesne siedzenia pojawią się nie tylko w klasie ekonomicznej, ale także w premium economy oraz biznes. LOT planuje sukcesywnie wymieniać całe wnętrza kabin Dreamlinerów, instalując najnowsze rozwiązania Recaro: model CL3810 w Economy, PL3530 w Premium oraz CL6720 w Biznes. Pierwszy zmodernizowany Dreamliner trafi do użytku w 2026 roku, a cały program zakończy się do 2030 roku. To wyjątkowy krok dla Recaro — pierwszy w historii kontrakt na wyposażenie szerokokadłubowych samolotów LOT-u.

Współpraca LOT i Recaro – komfort i przyszłość

Wspólne działania LOT-u i Recaro koncentrują się na podniesieniu komfortu podróżowania dla pasażerów. Osobiste spotkanie kadry LOT-u z zespołem Recaro w Świebodzinie tylko podkreśliło znaczenie projektu — od jakości siedzeń zależeć będzie ocena usług linii przez podróżnych. Przedstawiciele przewoźnika doceniają, że fotele produkowane są w polskiej fabryce, co dodatkowo wspiera lokalną gospodarkę.

Recaro Aircraft Seating to uznany niemiecki producent foteli do samolotów i pociągów, zaopatrujący wielu światowych przewoźników, takich jak Qatar Airways czy Air France. W sektorze kolejowym fotele tej firmy (włączając rozwiązania przejęte po polskiej Growag) wykorzystuje m.in. PKP Intercity. Wieloletnie doświadczenie przekłada się na jakość, design i niezawodność, z których teraz będą korzystać również pasażerowie LOT.

Współpraca z Recaro ma charakter długofalowy — firma będzie dostarczać siedzenia do wszystkich nowych i przyszłych maszyn PLL LOT, co oznacza, że każdy nowy samolot w barwach polskiego przewoźnika zostanie wyposażony w nowoczesne, polskie fotele.

Nowe inwestycje i rozwój floty PLL LOT

LOT stale modernizuje swoją flotę, reagując na wzrost ruchu pasażerskiego i rosnące oczekiwania podróżnych. Obecnie przewoźnik operuje około 80 samolotami i rocznie przewozi około 10 milionów pasażerów, co czyni go jednym z największych graczy w regionie.

W czerwcu 2025 roku LOT zamówił 40 samolotów Airbus A220 w dwóch wersjach (-100 i -300), z dostawami od 2027 do 2031 roku i możliwością dokupienia kolejnych 44 maszyn. To przełomowy kontrakt — pierwsze w historii duże zamówienie u europejskiego producenta i ważna zmiana w polityce flotowej przewoźnika.

  1. Każdy Airbus A220 zostanie wyposażony w nowoczesne fotele Recaro produkowane w Polsce.
  2. Standardem będą m.in.:
    • uchwyty na urządzenia mobilne,
    • gniazda USB-C o mocy 60W dla każdego pasażera (szybkie ładowanie),
    • praktyczne uchwyty na kubki zamontowane w oparciach foteli.
  3. Wnętrza A220 będą nawiązywać stylistyką do saloników LOT-u oraz odnowionych kabin Dreamlinerów, większe schowki i szerszy kadłub podniosą komfort podróży.

LOT podkreśla, że nowoczesne fotele Recaro „made in Poland” staną się standardem we wszystkich nowych samolotach przewoźnika.

„`