Rewolucyjne zmiany w ocenianiu uczniów? Propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej

Rewolucyjne zmiany w ocenianiu uczniów? Propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej

„`html

Plany Ministerstwa Edukacji w zakresie oceniania

Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa wprowadzenie zmian w systemie oceniania uczniów w szkołach. Zgodnie z informacjami przekazanymi, resort edukacji planuje zadać pytania nauczycielom dotyczące m.in. bieżących ocen podczas semestru oraz ocen na półrocze. Rozważane jest również, czy oceny powinny obejmować wszystkie przedmioty, czy niektóre mogłyby być oceniane tylko zaliczeniem.

Konsultacje i dyskusje

Przed wprowadzeniem zmian, planowane są szerokie konsultacje, zarówno na szczeblu wojewódzkim, jak i za pośrednictwem Systemu Informacji Oświatowej. Dyrektor departamentu komunikacji Ministerstwa Edukacji, Kacper Lawera, podkreślił, że nie ma zamiaru narzucać rozwiązań. Konsultacje i dyskusje mają potrwać do wiosny, a ewentualne modyfikacje zasad oceniania mogłyby zostać wdrożone z nową podstawą programową przewidzianą na rok 2026.

Wyniki badań międzynarodowych

Z badań TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) wynika, że polscy uczniowie klas czwartych osiągają wysokie wyniki w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych. Jednakże wiąże się to z dużym naciskiem na osiągnięcia, co może mieć negatywne skutki dla uczniów.

Wpływ ocen na uczniów

Nadmierny nacisk na oceny może prowadzić do trudności emocjonalnych i psychicznych, takich jak depresja, lęki i problemy ze stresem. Może to również wpływać na pewność siebie uczniów i rozwój pozytywnej samooceny – wskazuje psycholożka Magdalena Zimoń.

„`