Szczyt innowacji: Sceye testuje unikatowy sterowiec "internetowy", który pokonuje konkurencję, nawet Elona Muska!

Szczyt innowacji: Sceye testuje unikatowy sterowiec „internetowy”, który pokonuje konkurencję, nawet Elona Muska!

Elon Musk zdecydował się na pierwszą możliwość, ponieważ miał dostępne rakiety, natomiast druga opcja to firma Sceye – amerykańskie przedsiębiorstwo z sektora lotniczego, założone w 2014 roku przez Mikkela Vestergaarda Frandsena, właściciela firmy Vestergaard zajmującej się zdrowiem publicznym i produkującej m.in. urządzenie LifeStraw oczyszczające wodę.

Internet dostarcza bezzałogowy sterowiec, który może zostać umieszczony na określonej wysokości i pozycji GPS. Zasilany jest energią słoneczną z ogniw selenku galu i arsenku galu zintegrowanych z srebrną folią – „peleryną słoneczną”. Sterowiec jest zdolny do wykonywania różnych zadań, takich jak śledzenie emisji metanu.

Pomysł zainteresował władze stanu Nowy Meksyk, które chcą włączyć go do programu, wspierając największą grupę Indian Ameryki Północnej, zamieszkujących rezerwat na obszarze stanów Arizona, Nowy Meksyk i Utah o powierzchni ponad 70 tys. km2.

HAPS bierze udział w pięcioletnim badaniu Agencji Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych, mającym na celu monitorowanie i pomiar emisji metanu. Planowany debiut komercyjny Sceye HAPS ma nastąpić w przyszłym roku.

Sceye HAPS wykorzystał również układ aktywnych anten 4G i technologię formowania wiązki, aby utrzymać połączenie danych LTE OpenRAN z urządzeniem na ziemi na rekordowej odległości ponad 140 km (typowe zasięgi LTE wynoszą około 100 km).

Kolejny przełomowy moment w historii sterowców nastąpił podczas startu 15 sierpnia o godzinie 7:36 z bazy Sceye w Nowym Meksyku. Osiągnął wysokość 18 593 m i wylądował następnego dnia o 12:21 (planowane jest utrzymanie w powietrzu przez miesiące). Podczas lotu Sceye HAPS wykonał łącznie 20 testowych przelotów, zaplanowano również dwa kolejne w tym roku, a wprowadzenie maszyny do użytku komercyjnego planowane jest na 2025 rok.

Lot był ważną demonstracją wydajności i odporności platformy. Firma nie może się doczekać rozwoju i poszerzenia możliwości przy każdym kolejnym locie.