Kandydat z Polski na komisarza w KE będzie zobowiązany do udziału w przesłuchaniu. Szczegóły właśnie ujawnione.

Kandydat z Polski na komisarza w KE będzie zobowiązany do udziału w przesłuchaniu. Szczegóły właśnie ujawnione.

Jednym z najważniejszych zadań nowej szefowej Komisji Europejskiej jest wybór komisarzy na podstawie rekomendacji ze wszystkich krajów unijnych. Każde państwo ma prawo do jednego komisarza, który będzie odpowiedzialny za różne obszary polityki.

Parlament Europejski z kolei wzywa nominowanych kandydatów na komisarzy do stawienia się na tzw. wysłuchaniach potwierdzających, na których ich kompetencje będą poddane ocenie. W ramach tych wysłuchań, kandydaci zostaną sprawdzeni pod kątem niezależności oraz zaangażowania w sprawy europejskie.

Przed samymi wysłuchaniami, Komisja Prawna Parlamentu przeprowadza analizę deklaracji kandydatów w celu wykluczenia ewentualnych konfliktów interesów finansowych. Jest to warunek wstępny do udziału w procesie wysłuchania.

Przyszli komisarze zobligowani są także do udzielenia odpowiedzi na pytania pisemne zadane przez komisje parlamentarne. Przed samymi wysłuchaniami, Parlament publikuje życiorysy kandydatów oraz informacje dotyczące proponowanego zakresu ich obowiązków oraz odpowiedzi na pytania pisemne.

CV, Deklaracja i pytania pisemne ws. Piotra Serafina

Piotr Serafin, który ma być odpowiedzialny za obszar budżetu, administracji publicznej oraz zwalczanie nadużyć finansowych, zgłosił cztery nieruchomości, w których ani on, ani nikt z jego rodziny nie zamieszkuje: dom i mieszkanie w Warszawie, dom w Sulecinie (województwo lubuskie) i dom w Watermael-Boitsfort (region stołeczny Brukseli). Ponadto posiada 95 tysięcy euro na funduszu emerytalnym.

Przesłuchanie polskiego kandydata na komisarza zaplanowano na 7 listopada. Pytania skierowane do Serafina zostały przedstawione na trzech stronach i dotyczą dziewięciu kwestii:

  1. Ogólnych kompetencji, europejskiego zaangażowania i osobistej niezależności
  2. Zarządzania teka oraz współpracy z Parlamentem Europejskim
  3. Wydatków i budżetu UE po 2027 roku oraz dochodów i finansowania unijnego budżetu po tym okresie
  4. Prerogatyw i roli Parlamentu Europejskiego
  5. Funduszu RRF oraz przyszłego finansowania opartego na wynikach
  6. Strategii zapobiegającej oszustwom
  7. Mechanizmu warunkowości w zakresie praworządności
  8. Administracji publicznej.