Polacy coraz chętniej wybierają rowery jako środek transportu w miastach, zamiast samochodów

Polacy coraz chętniej wybierają rowery jako środek transportu w miastach, zamiast samochodów

Polacy coraz częściej wsiadają na rower. Nie tylko dla rekreacji, ale także codziennego dojeżdżania np. do pracy, szkoły czy na zakupy. Z najnowszego, czerwcowego sondazu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR) wynika, że do takich celów rower wykorzystuje już co trzeci ankietowany.

– Wyniki naszego badania pokazują, że rower stanowi dla Polaków ważny środek transportu. Stał się odpowiedzią na sytuację ekonomiczną i rosnące koszty życia – mówi Mateusz Pytko, prezes PSR.

30 proc. respondentów wskazało, że wybiera rower, aby zrobić codzienne zakupy, a ponad 34 proc. dojeżdża nim do pracy, szkoły lub na uczelnię. 81 proc. ankietowanych przyznaje, że wybór roweru jako środka transportu jest oczywisty podczas weekendowych wypraw czy treningów.

Skuteczne zachęty

Coraz więcej samorządów prowadzi kampanie mające zachęcić mieszkańców do wykorzystania roweru dla codziennych dojazdów. Przykładem jest organizowana w Gdańsku kampania „Kręć kilometry dla Gdańska”.

Prowadzona od września do końca listopada skierowana jest do pracowników, studentów i uczniów. Ma zachęcać do jazdy na rowerze także zimą. W 2023 r. wzięło w niej udział ponad 550 firm, szkół ponadpodstawowych i wyższych, co stanowi ok. 11-proc. wzrost w stosunku do wcześniejszej edycji.

  • Ponad 6,2 tys. aktywnych uczestników za pomocą aplikacji rejestrowało każdy swój dojazd do pracy lub szkoły.
  • W ten sposób „wykrecono” ponad 400 tys. przejazdów o łącznej długości prawie 3,7 mln km.

To prawie półtora raza więcej niż rok wcześniej, kiedy przejechano 2,5 mln km.

Rozkręca się sezon rowerowy

Amatorzy jednośladów będą korzystać w tym roku z włażczanych do ruchu nowych tras, ale samorządy już uruchamiają lub planują realizację kolejnych inwestycji. Pomogą w tym fundusze unijne.

Doświadczenia miast europejskich

Wskazują, że nie ma górnej granicy udziału ruchu rowerowego. Przykładowo Kopenhaga już dawno przekroczyła 40-procentowy udział rowerzystów w ruchu, ale polskim aglomeracjom do takich wyników daleko.

Według badań ankietowych wśród mieszkańców Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego przeprowadzonych w 2023 r. tylko około 4 proc. mieszkańców Krakowa oraz Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego realizuje codzienne podróże z wykorzystaniem roweru.

Ruch rowerowy w Poznaniu

Wartości wskazywały badania przeprowadzone tam dziesięć lat wcześniej. Jednak przez kolejne sześć lat udział rowerów zwiększył się ponad dwa razy, do 8,4 proc. w 2019 r., a roczny wzrost wyniósł 13 proc.

  1. W 2022 r. już ponad jedna dziesiąta wszystkich podróży mieszkańców Poznania w ramach miasta odbywała się rowerem.

Ruch rowerowy w Warszawie

Szacunek na podstawie informacji z punktów pomiarowych i wzrostu liczby rowerzystów w konkretnych miejscach rok po roku wskazuje, że ruch rowerowy w stolicy to na dziś około 7–8 proc. podróży niepieszych.

W ubiegłym roku liczba rowerzystów przekraczających w ciągu doby granice centrum miasta przekroczyła 100 tys., a ruch rowerowy wzrósł rok do roku o 11 proc.

Elektryfikacja jednośladów

W najnowszym badaniu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego 54 proc. ankietowanych stwierdziło, że rower elektryczny przyczyni się do obniżenia wydatków gospodarstwa domowego na transport i mobilność.

Niemal tyle samo respondentów (53 proc.) sądzi, że jego posiadanie przyczyni się do zmniejszenia częstotliwości podróży samochodem.