Czy krowie łajno może stać się nowym ekologicznym paliwem dla statków, ratując przy tym środowisko?
W kontekście transportowego zanieczyszczenia środowiska najczęściej wskazuje się na stale rosnącą liczbę samochodów, pomijając zupełnie statki pasażerskie i transportowe, chociaż spalają one trudne do wyobrażenia ilości oleju napędowego, przyczyniając się do ogromnej emisji zanieczyszczeń. W rzeczywistości zaś i od lat mówi się o konieczności jego modernizacji.
To właśnie z tego powodu LNG jest czystsza alternatywą dla węgla i ropy naftowej oraz zmniejsza emisję CO2 o 25 do nawet 40 proc. I może być jeszcze bardziej „zielony” za sprawą biometanu (Bio-LNG), który jest zaawansowaną formą biogazu, który po oczyszczeniu i skropleniu osiąga wysokie parametry jakościowe.
Biometan przyszłością żeglugi
Swoją ideę w temacie zaprezentowała właśnie duża japońska firma. Studium wykonalności obejmuje także inne przedsiębiorstwa, jak Hamanaka Town, JA Hamanaka, Hokkaido Gas Co oraz MOL Sunflower i jeśli się powiedzie, to czyste źródło energii może pomóc w osiągnięciu Japonii celu, jakim jest zerowa emisja netto do 2050 r.
Przypomnijmy, chodzi tu o sytuację, gdzie. W ramach tego badania sześć organizacji oceni wykonalność wykorzystania całości lub części biometanu produkowanego w mieście Hamanaka do paliwa dla fabryk i statków (…).
Biometan jest efektywnym źródłem energii pozwalającym osiągnąć ostateczny cel, jakim jest dekarbonizacja, ponieważ można go wykorzystać w obecnej infrastrukturze transportowej i konsumpcyjnej. Krowy zasila statki.
Koniec z truciem środowiska
W projekcie głównym (biometan ze źródeł kopalnych oferuje ograniczone korzyści dla środowiska), który zdaniem MOL można bezproblemowo zintegrować z istniejącą infrastrukturą, dzięki czemu przejście do bardziej ekologicznej przyszłości będzie łatwiejsze.
Co więcej, tego typu produkcja biometanu może I chociaż nie padają tu żadne szczegóły dotyczące produkcji, to, tzn. na etapie hydrolizy złożone cząsteczki organiczne rozkładane są na prostsze cząsteczki, które następnie przekształcają się w lotne kwasy tłuszczowe, a dalej w octan, wodór i dwutlenek węgla, by wreszcie na etapie metanogenezy zmienić się w metan i dwutlenek węgla.