Ministerstwo prezentuje szczegóły nowego programu dotyczącego Stref Czystego Transportu
Zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, planowane jest wprowadzenie stref czystego transportu w czterech polskich miastach, zgodnie z danymi za 2023 r.
Projekt ustawy przewiduje ustalenie dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu oraz możliwość indywidualnych wyłączeń, takich jak dla mieszkańców, co nadal będzie w gestii miast.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, że samorządy będą miały możliwość wprowadzania stopniowych zmian, a jako przykład działania wskazuje Warszawę, gdzie od lipca 2024 r. funkcjonuje strefa czystego transportu, z wyłączeniami dla mieszkańców do 2027 r.
Ponadto, planowany jest udział Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz podmiotów świadczących usługi komunikacji miejskiej w tego typu działaniach.
Zmiany w przepisach dotyczących stref czystego transportu mają przyczynić się do poprawy jakości powietrza poprzez redukcję emisji pochodzących z transportu, co ma być szczególnie istotne dla największych miast.
Autorzy projektu podkreślają, że wprowadzane zmiany powinny prowadzić do takiej poprawy sytuacji, jakby co roku zniknęło miasto o wielkości Skierniewic.
Planowany termin przyjęcia projektu ustawy, oznaczonego numerem UD52, zostanie ustalony przez rząd w odpowiednim czasie.